Tematická oblast
Behaviorismus (předchůdci), psychologie učení, instrumentální podmiňování
Kdo, kdy, kde
Edward Lee Thorndike, 1898, Columbia University, New York (USA).
Průběh experimentu
Thorndike studoval zvířecí inteligenci. Proslavil se pokusy, kdy umístil hladá koťata do dřevěných “problémových” boxů (klecí). Klec měla jednoduchý mechanismus otevírání – např. stlačit páčku nebo zatáhnout za smyčku – který umožnil kočce uniknout ven k misce s potravou. Kočka zpočátku zmateně pobíhala a zkoušela vše možné (škrábala, tlačila se mezi mříže). Náhodou se jí podařilo správným pohybem otevřít dvířka a uniknout. Thorndike kočku opakovaně vracel do klece – s každým dalším pokusem se doba úniku zkracovala. Po několika opakováních se kočka naučila mechanismus otevřít téměř okamžitě. Thorndike tento postup nazval učení „pokus omyl“.
Zjištění a význam
Thorndike formuloval z výsledků zákon efektu – chování, které vede k uspokojení (odměně), se posílí a objevuje se častěji; naopak chování bez odměny nebo s trestem vymizí. Toto byl zásadní příspěvek k teorii instrumentálního (operantního) podmiňování – učení pomocí důsledků chování. Thorndike ukázal, že zvířata se učí postupně a mechanicky výběrem náhodných reakcí, které vedou k cíli. Jeho práce ovlivnila pozdější behavioristy, zejména B. F. Skinnera.
Metodologická omezení, etika, replikovatelnost
Thorndikeho pokusy byly dobře kontrolované (měřil čas úniku, počet omylů). Kritici (např. gestaltista Köhler) namítali, že problémové klece jsou umělé situace – omezují projevy zvířete a neumožňují “vhled” do problému. Eticky experimenty nevybočovaly z dobových standardů (kočky byly sice hladové, ale netrpěly). Replikovatelnost je vysoká – podobné pokusy s únikovými boxy či bludišti opakovaně potvrdily zákon efektu u různých zvířat.
Současná aplikace a dopad
Zákon efektu tvoří základ behaviorální terapie a výchovných postupů – odměňování žádoucího chování (a ignorování či trestání nežádoucího) vychází z Thorndikeho principů. Vzdělávací software, výcvik zvířat či gamifikace využívají princip pokus-omyl s odměnou k utužení žádoucích reakcí.
Zajímavosti
Thorndike původně studoval na učitele a jeho experimenty s kočkami byly motivovány zájmem o inteligenci zvířat vs. lidí. Jeho doktorát z roku 1898 (Animal Intelligence) byl jedním z prvních na Kolumbijské univerzitě. Později se věnoval pedagogické psychologii a sestavil i inteligenční testy. Pojem “učení pokusem a omylem” zlidověl – často se jím popisuje jakékoli učení metodou zkoušení různých řešení.




